De 9 absolut vigtigste grunde til, at enhver virksomhed bør have en blog

En blog på hjemmesiden til en virksomhed – det afskrækker mange, helt vildt! Også dig? Kan du bare overhovedet ikke se, hvad det der blogging kan gøre for din virksomhed? Og giver det slet ikke mening for dig at afsætte din eller en medarbejders tid til sådan noget "pjat"?

 

Så lyt ekstra efter, når jeg her giver dig de absolut 9 vigtigste grunde til, at enhver virksomhed – også din – har brug for en blog. Du vil forstå, hvorfor det er så essentielt, når de ser de 9 ting der forøger værdien af din hjemmeside.

Jeg taler ikke om at være professionel blogger eller leve direkte af det. Men derimod om en ekstra måde at udstille det, du kan. Har du dine forbehold for blogging? Så kald det bare artikler (som i en avis) i stedet for blogindlæg. Det gør det måske lidt nemmer at passe ned i virksomhedstankegangen.

Ved du ikke, hvad du skal skrive om på din blog? Så download den gratis workbook, med inspiration til 36 artikler og blogindlæg. Du finder den i bunden.

virksomhed-blog

Skal din virksomhed skal have en blog?

Her er listen du skal bruge, når du skal overbevise din chef. Klik bare, så tager du genvejen til et af de 9 punkter.

1 // Få flere (relevante) besøg på din hjemmeside

Når din blog har kvalitetsindhold, driver det flere besøgende til din hjemmeside. Trafik er godt – den rigtige trafik er endnu bedre. Hvis dine besøgende bliver hængende længere på din hjemmesiden, så lærer de dig og din business bedre at kende. Det skubber dem et skridt længere i din retning, så du kan konvertere dem fra besøgende til lead og slutligt til kunde.

Du skal se din blog, som en udvidelse at dit produkt/ydelses katalog. Din chance for at "tale" med kunden, som stod du på en mess, hvor du skulle lytte og fortælle. Hvis dit indhold giver svar på de spørgsmål kunden tumler med, har du dem helt sikkert hængende længere. Samtidig får du luget ud i det publikum, der for dig ikke er interessant, da de ikke vil kunne se sig selv i din stil eller dit indhold.

Når du har indhold, der potentielt kan trække flere besøgende til, udvider du også din rækkevide. Din business har ikke åbent 24/7, og du er måske ikke altid til rådighed for spørgsmål. Her er bloggen en måde kunden, stille og roligt, kan se dig an og få svar på de spørgsmål, der popper op i hans hovede.

Selvom du har en kernekunde, for hvem dit produkt eller ydelse er oplagt, er det ikke altid, at kunden ser det på samme måde. De ved måske slet ikke, at de har et behov. Mange gange, når man sidder og googler noget (sådan oplever jeg det i hvert fald selv), så bliver man fænget af noget og ender med at købe et eller andet, fordi de tilbud man får serveret lige pludselig giver mening.

En blog er derfor et vigtigt redskab til at få de potentielle kunder i tale, der ellers bare ville gå forbi dit produkt.

2 // Gør dig Google-lækker

Og når vi nu er ved det med at drive trafik til din hjemmesiden, så er det, af mindst 3 grunde, også godt for din søgeoptimering.

  1. Dét, at den besøgende bliver længere, er en indikator for Google om, at "her er interessant indhold". Dvs. Google synes om sig selv, at den leverede et godt søgeresultat til den, der søgte. Og det er sådan set Googles fornemste opgave.
  2. For det andet så hjælper det dig yderligere, hvis du kan få den besøgende til at klikke rundt (igen en melding tilbage til Google om, at her er ikke bare en god artikel, men mange). Sæt derfor links i dine blogindlæg til andre blogindlæg. Men overdriv ikke.
  3. Du kan målrette et blogindlæg til de søgeord dine kunder ville søge efter, når de mangler din type produkt/ydelse eller løsning. Og her gælder det om at være kreativ. Lyt til, hvad dine kunder ringer eller skriver med af problemer. Det er ofte de samme ord – og sætninger – vi skriver ind i Googles søgefelt.

Men lige en advarsel. Jo flere søgeord i en artikel, jo bedre så – eller hvad? Nej, vær hellere skarp på 1 søgeord/sætning. Gem de andre til andre artikler. Dine artikler eller blogindlæg skal til enhver tid være relevante og informative. Der skal være kød på. Savner du en måde at bygge dem op på, så har iværksætter.nu en simpel skabelon på effektive blogindlæg lige her.

Google elsker desuden hjemmesider, der jævnlig publicerer godt og relevant indhold – relevant for din kunder vel og mærke.

 

3 // Sæt en pæl igennem, at du er ekspert(en)

Det ethvert møde med kunden giver dig, er muligheden for at bevise, at du kan løse deres opgave, problem eller hjælpe dem af med den frustration de har. Selv om du måske ikke bryder dig om salg, så sker det inddirekte, når du taler med kunden, at du fremhæver, hvordan dit produkt eller ydelse kan hjælpe dem. Du fortæller om, hvor godt du forstår deres sitation, at mange af dine andre kunder har stået samme sted eller i samme problemstilling.

Men du kan ikke tale med eller ringe til hver eneste potentielle kunde, der kunne være relevant. Istedet kan du skrive blogindlæg, der giver kunden information, svar og uddannelse omkring dit produkt. Det er billigere og kræver langt mindre tid.

Skriv derfor indhold, der giver svar, opbygger din ekspertstatus og fortæller om dit produkt eller ydelses fortrin. Skriv langt mere detaljeret end du gør i en salgs- eller produkttekst. Brug indlæggene til at vise, at du har vigtig og relevant viden, som dine kunder nyder gavn af.

Ved at udvælge, og herefter uddybe emner, der er tæt knyttet til din virksomhed og kundens problem, opbygger du en ekspertstatus inden for din gren af branchen.

virksomhed-blog-9-grunde

4 // Uddan dine kunder, så de bliver bedre kunder

Der sker ofte det, at vi starter med at Google et problem eller behov, uden at kende svaret eller løsningen (ellers googlede vi det vel ikke!?). Når kunden så lander på en hjemmeside, der ikke bare giver ham svaret – men samtidig uddanner ham til at forstå et produkt/ydelse, trends, standarder og fremgangsmåder – så opbygger du hans viden. Det danner grundlag for købsbeslutningen. Dine ord vil være det, han sammenligner alle de andres ydelser eller produkter op imod.

De kunder, der ved meget om din virksomhed, dit produkt eller ydelse, er de "nemme" kunder, fordi de ikke stiller spørgsmålstegn ved det, du kan. De har "set dig an". De har en forståelse af, hvad de kan forvente og ikke forvente. De føler sig i den priviligerede og indviede målgruppe.

Det er ikke altid, at din kunde er alene om at bestemme købet. Det kan være en chef, medarbejdere, familie eller noget helt fjerde, der tager den endelige beslutning omkøb. Her hjælper den "uddannelse", du giver den besøgende, vedkommende til at bære alle dine argumenter videre i systemet – op som ned.

5 // Giv din virksomhed et menneskeligt ansigt

De virksomheder, der lever deres personlighed, kerneværdier og overbevisninger ud, er dem vi knytter os til. Ved at vise værdier og personlighed i dine blogindlæg, bliver du mere nærværende og ordene mere troværdige.

Med personlighed, mener jeg ikke din personlighed, eller at du skal dele indhold af privat karakter. Jeg mener dit brands personlighed. Er du farverig, fuld at humør og vittig, så skal det skinne igennem i sprog, billeder og indhold. Kom gerne med en lille anekdote, der sætter billeder på det, du beskriver. Skriv i et "helt nede på jorden" sprog.

Har dit brand derimod et mere blanktpoleret business image, så giv gerne dine læsere endnu mere på vidensfronten. Hold artiklerne saglige, strukturerede og handlingsorienterede. Find din egen stil i dine artikler, så den præsenterer og repræsenterer dit brand allerbedst.

Med et blogindlægs tone og stil kan du underbygge måden, dit brand opfattes på.

6 // Få opmærksomhed på sociale medier

Din ideelle kunde ser, læser og deler højst sandsynlig indhold på sociale medier. Det interessante indhold du skaber, kan deles på sociale medier – både af dig og af kunden.

Når du deler dit eget indhold skaber det trafik fra de sociale medier over på din egen hjemmeside. Og endnu bedre bliver det kun, når andre deler dit indhold, så kommer der nemlig nye besøgende – og dermed potentielle kunder – på din hjemmeside. Husk derfor, at have deleknapper på dine blogindlæg, så den besøgende nemt kan dele artiklerne med deres netværk.

Lav også gerne billeder eller citatbokse i blogindlægget, som "deles med" på de sociale medier. Det kan du gøre ved at sætte billeder ind i blogindlægget eller f.eks. bruge et plugin til at styre, hvilket billede, der bliver vist på Facebook eller Twitter.

Du kan også lave et citat fra dit indlæg, og gøre det nemt at tweete det. Brug f.eks. pluginet "Better Click To Tweet". Hvis det er relevant for hvor din målgruppe befinder sig, så deler du selvfølgelig også artiklen på LinkedIn, Pinterest osv.

7 // Genbrug indhold til dit nyhedsbrev

Dit indhold danner et udemærket grundlag for emner til dine nyhedsbreve. Send et nyhedsbrev ud til din liste, hver gang du offentliggør et blogindlæg. Brug et udsnit af indlægget eller riv en lille del ud og uddyb den yderligere. På den måde stiller du også endnu mere viden til rådighed for dem, der følger dit nyhedsbrev. De fortjener at føle sig mere knyttet til din business end en tilfældig forbipasserende.

Har du gamle indlæg, kan du twiste dem lidt, genudgive dem og beskrive en ny eller anden vinkel i dit nyhedsbrev. Måske er der kommet nye nyhedsbrevsfølgere til siden du skrev det oprindelige indlæg, og de kommer måske aldrig så langt tilbage i dit arkiv, så de læser indholdet.

At genbruge sit indhold, er en fantastisk måde at spare tid på, men stadig være utrolig produktiv.

Som en "velkommen til mit nyhedsbrevs-hilsen", kan du genbruge dine meste læste eller brugbare indlæg. Send en hilsen til den nye tilmelding og vis dem, at du har meget andet indhold på bloggen, der er værd at kigge nærmere på.

8 // Vis, hvad du kan og vind kundens tillid

Et blogindlæg kan fungere som et slags portfolio eller et udstillingsvindue, der giver dig troværdighed. Det er de færreste kunder, der køber på dit blotte ansigt. De vil gerne se, at du før har løftet en lignende opgave eller haft en lignende kunde.

I et blogindlæg har du mulighed for at uddybe din process, fremgangsmåde, problemstillingen og vise selve slutresultatet. Du kan oven i købet inddrage den kunde, du løste opgaven for, med små citater eller et interview.

Er du inden for en kreativ branche vil det oftest hedde et portfolio. Men det kan også hedde case, kundeinterview, portræt osv. Du kan se mit eget grafiske portfolio her.

Det giver den, der læser med tillid til dine evner.

9 // Giv noget i bytte for flere potentielle kunder

Når du først har en læser på din hjemmeside, gælder det om at stille deres sult og nysgerrighed. Det gør du, blandt andet, ved at have rigelig med andre artikler, som de kan klikke videre på. Start derfor med at skrive en række artikler, som du over tid udgiver. Udgiv aldrig dem alle på en gang, og tro at den hellige grav er velforvaret. Husk, at Google vægter det højt, at din hjemmeside har nyt indhold jævnligt.

En måde at holde snor i den besøgende er, som du ser det nederst i denne artikel, at bede om kundens e-mail i bytte for et download. Stil ekstra viden, en opsummering eller et værktøj til rådighed, der letter arbejdet og processen i det dit blogindlæg handler om. Det kan være alt lige fra arbejdsark, yogaøvelser, strikkeopskrifter til, hvordan du selv skifter en pakning i en vandhane, køber den rigtige størrelse gymnastikbold eller 3 baderåd til nyfødte. Bare det er relevant nok for kunden, giver dem stor værdi og ikke mindst giver dem en genvej til det, de gerne vil opnå efter at have læst dit blogindlæg.

Efterfølgende har du mulighed for, gennem nyhedsbreve, at stille endnu mere viden til rådighed, og ikke mindst markedsføre dine produkter og ydelser, på en billig og effektiv måde. 

Derfor har din virksomhed brug for en blog

Som du ser, er en blog et yderst kraftfuldt og effektivt værktøj til at skabe opmærksomhed omkring dit produkt, dine ydelser og din virksomhed. Blogging hjælper dig til at fremstå som en troværdig leverandør, der uddanner, informerer og underholder kunden.

Virksomhedens blog forbinder dit brand med kunden på et langt dybere niveau, så dit salg bliver nemmere og din relation til en loyal kunde tættere.

Blog ideer til virksomheder

Mangler du noget at skrive om på bloggen?

Download workbook med 36 ideer til artikler & blogindlæg

Udover download til PDF med workbook modtager du fremover også nyhedsbrevet med tips, rabatter og tilbud til din hjemmeside, branding og markedsføring.

Efterlad en kommentar