Disse sider skal din hjemmeside indeholde

hvilke-sider-paa-hjemmeside

Din hjemmeside er først og fremmest det sted, du viser hvad det er, du har til salg, kommunikerer og skaber relation til dine kunder. Målet er at få kunderne til at blive længe på din hjemmeside, og vende tilbage til den igen og igen.

Der findes mange forskellige typer af hjemmesider, der er både helt almindelige visitkort-hjemmesider, blogs, webshops og større sites med mere dybere indhold, der ofte også bruges strategisk i markedsføringen. Uanset, hvad dit formål med hjemmesiden er, så skal den skabe tillid, visuelt afspejle dine kompetencer, være nem at finde rundt i og ikke mindst skal den indeholde et minimum af sider, så den giver den besøgende de informationer, de søger.

Til det er der nogle sider, som næsten alle hjemmesider indeholder. Den vil jeg gennemgå her, så dig, der er ved at skabe en ny virksomhed, har et godt udgangspunkt.

Forsiden

Forsiden er hoveddøren til din hjemmeside, men ikke altid den vej besøgende kommer ind. Dine gæster finder den dør, der står åben. Nogle gange er det forsiden, andre gange er det en af dine andre sider. Det afhænger altsammen af, hvad deres intention var, da de fandt din hjemmeside. 

Men det ændrer ikke på, at forsiden er den mest besøgte. Sikkert fordi, det er den, der bliver linket til, den, der står på dit visitkort, den, der dukker op når dit firmanavn Googles. Men det er også den side, man hurtigt skal videre fra. Ned i dit egentlige indhold.

Din forside består ofte af 2 dele:

  1. En tekst og indgang om, hvad det er du tilbyder, til hvem, hvordan og hvilket udbytte din løsning giver kunderne.
    Det er det, du ofte ser i toppen af siden, hvor du kun har få sekunders tid til at fange dine besøgendes opmærksomhed. Ofte er teksten akkompagneret af en video, en billedbaggrund eller et billede af dig selv, hvis du er ansigtet på dit brand.
  2. En fordelingsgang, hvor du åbner de vigtigste døre for dine besøgende.
    Du serverer links, og små teasere til de vigtigste sider på din hjemmeside, sådan at dine besøgende (og Google) kan se, hvad du selv mener kendetegner din virksomhed. De links, du serverer her skal være logiske ift. kunderejsen, altså den rækkefølge, du ønsker kunden skal gennemgå din side på.

Om-siden

Din om-side er der, hvor du har chancen for at præsentere dig selv, det dit brand står for og virksomhedens ånd, mål og vision. Det er ikke en salgsside, men en enestående mulighed for at komme et lag dyberer ned i, hvorfor du er det rigtige valg for kunden – altså ikke dine produkter, dine ydelser, men dig!

Men det er ikke et historisk arkiv over, hvordan virksomheden blev grundlagt i attenhundrede og hvidkål. Fri os for det. Med mindre at det historiske perspektiv hjælper kunden til at tilvælge dig, så brug meget lidt plads på det. Det er langt mere interessant for din kunde, hvorfor hun skal tilvælge dig, hvorfor du er den rette til at hjælpe hende.

Beskriv hellere rejsen om, hvorfor virksomheden eksisterer og hvordan du er nået dertil, hvor du er i dag. Hvad der er din motivation. Hvilket højere formål du tjener. Det er resultaterne, udfordringerne og sejrene, der udgør din historie. Kunderne vil langt bedre kunne relatere til dig og få lyst til tage del i din historie og være en del af dit brand.

Er du behandler, coach, terapeut eller lign., så vil du se at mange af dine konkurrenter bruger deres egen historie, som værende vendepunktet i deres eget liv. Hvor meget du udleverer om dig selv, det kan kun du gøre op med dig selv, men hold det til et niveau, hvor det ikke bliver kvalmende. Husk at meget af den storytelling, du kunne have lyst til at skrive på om-siden, fungerer langt, langt bedre på sociale medier.

Om-siden handler også om din kunde. Kunderne kunne genkende, at her er et brand, der er til for mig. Et brand jeg kan genkende mig selv i. Et brand, der arbejder i samme retning og efter samme overbevisning som jeg selv.

Ja, du kan sagtens præsentere dine medarbejdere her. Ideelt gerne med mere end bare kontaktdata. Kunder vil kende deres kontaktperson på mere end bare en e-mail adresse og et pasfoto.

Produkt eller ydelses sider

Disse sider er lige til. Det handler om at få præsenteret dine produkter, værdien for kunderne og udbyttet ved en hver eneste egenskab ved dit produkt eller ydelse. Alligevel er det nogle af de sværeste sider at få på plads.

Du skal også sætte scenen for, hvorfor dine kunder har brug for dit produkt og hvilken situation, de befinder sig i. Især når vi taler ydelser. Det kræver øvelse. Regn ikke med, at det du skriver første gang, er det der skal blive stående om dine produkter for evigt. Du bliver dels selv klogere på, hvad det er, dine kunder vil vide (= hvilke spørgsmål stiller de dig), men dine produkter og ydelser kan også let ændre indhold undervejs. Sørg derfor for, at din hjemmeside er lavet på en platform med en drag&drop sidebygger – som f.eks. WordPress – så du nemt kan redigere i siderne selv.

Der er forskellige holdninger til, hvor lange og hvor uddybende disse salgssider skal være. Generelt, så hold dig til reglen:

Jo større en beslutning – jo længere en salgsside.

Se det som, at du maler et billede af din ydelse eller produkt. Kunderne kan hverken røre ved, dufte til eller se af din ydelse. Det billede, du maler op, er det, de skal beslutte deres køb på. Nogle beslutninger kræver flere informationer end andre.

Nogle af dine kunder vil skimme dine sider, for at dykke ned, der hvor de finder noget er interessant. Andre læser din tekst fra ende til anden. Det gælder om at levere nok information til at den besøgende kan forelske sig nok i produktet eller ydelsen til at de køber og glæder sig over deres køb. På den anden side skal du heller ikke overvælde kunderne med så meget information, at du tager pusten fra dem. 

Proces/forløb/metode/kom igang – siden

Nogle virksomheder har brug for at forklare deres proces, model eller arbejdsmetode. Det kan være vigtigt, for at kunden kan se hele forløbet foran sig. Når du bryder din proces ned i mindre bidder, bliver det mere forståeligt. Man kan se hvor man står nu, og hvilke skridt man skal igennem for at få succes. 

Men husk nu! Det skal være forståeligt. Det er ikke en fagbog, du skriver til kunderne. Du skriver siden, for at de bedre forstår processen – ikke for at overdænge dem med fagsprog. Vend hver eneste sætning mod din kunde, så de ser udbyttet af hver eneste step. 

Hvis processen er forskellig, hver gang eller ikke vigtig, kan de også være, at du skal hive en lille del af processen ud. Du finder et eksempel nederst på min Web Signature Experience side. Her har jeg i 3 steps forklaret processen med en forespørgsel, en behovssamtale og tilbud til at vi sætter dit projekt i gang.

Blog

Enten så hader du blogs eller så elsker du dem. Men det er min holdning at enhver virksomhed bør have en blog. Din blog – eller skal vi kalde den artikeldatabase, så den bliver mere spiselig – fungerer som trækplaster i Google søgninger. Det er stedet, hvor du uddyber dit brand, din løsning og dit emne. Alt det som står på denne side, du læser lige nu, ville jeg ikke kunne skrive på min produktside. Så var du faldet omkuld for længst. Men det kan jeg på en blog. Her forventer du dybde information.

På min blog kan jeg uddybe, hvad jeg mener indholdet på en hjemmeside skal være. Og du kan læse med, hvis det interesserer dig, og hvis det er vigtigt for din beslutning. Ellers kan du lade være, hvis du allerede har bestemt dig.

Nogle af dine kunder har måske bestemt sig for et køb. Eller de i hvert fald er tæt på. Ved at læse din blog bestyrker de sig selv og retfærdiggør ofte for dem selv, at det er den rigtige beslutning. Vi vil gerne være HELT sikre, selv om vores hjerte allerede har taget beslutningen. 

En blog kan indeholde mange ting, men de typiske er:

  • Baggrundshistorier om dit brand
  • Artikler, der støtter kunden i sin beslutning
  • Interviews eller cases, der beviser at du skaber resultater
  • Tips, tricks, tutorials, fremgangsmåder
  • Viden, der uddanner eller klæder dine kunder bedre på (denne side er et eksempel på det)
  • Opskrifter eller DIY projekter
  • Kategorier af indhold til f.eks. en rejseblog, en livsstilsblog, en fashionblog etc.
  • Indhold, der giver dine kunder en forsmag på det, du kan.

Skriv om det, du ved er vigtigt for dine kunder og besøgende. Skriv hverken til Google, for din egen skyld eller fordi du føler, du bare skal og bør. Ja, selvfølgelig skal artiklerne være søgeoptimeret, men det må aldrig være formålet i sig selv. Det handler om at dine kunder finder værdi i det, du “uddanner” dem i. 

Vælg få kategorier, og skriv inden for dem. Bred dig ikke over for mange emner. Hellere være skarp på et emne, end vag på mange. For mit vedkommende finder du på bloggen viden om hjemmesider, branding og strategisk design. Kan jeg ikke forsvare at en idé passer herned i, så hører den ikke hjemme på min blog. Så hvis jeg lige pludselig får lyst til at lave DIY-projekter med ungerne og poste det, ja så dur det altså ikke. Det forvirrer og gavner bestemt ikke min søgeoptimering. Tvært i mod.

Kontaktsiden

På kontaktsiden kan det være fint at indlede med, hvorfor kunderne skal kontakte dig, måske også i hvilket tidsrum, så du ikke bliver bestormet døgnet rundt.

Tilbyd evt. en kontaktformular, som man kan skrive til dig på. Bed kun om oplysninger, du har brug for. Dels pga. af GDPR, men også fordi det ofte er en barriere at skulle afgive alt for mange oplysninger. Skal du ikke ringe til folk, så lad vær med at bede om deres telefonnummer, bare fordi din skabelon giver dig mulighed for det.

Er det vigtigt, at man kan finde dig fysisk? Så sæt et kort på hjemmesiden.

Husk, du er forpligtet til at have dit CVR-nr. på hjemmeside. Det samme gælder, hvis du er et selskab. Så skal du skrive selskabsformen sammen med dit virksomhedsnavn, f.eks. Firmanavn ApS.

Cases eller portfolio

Nogle typer af virksomheder har mere brug for at vise deres arbejde end andre. Typisk vil kreative virksomheder have brug for et portfolio og konsulenter en side med cases. Husk at give kunderne en opfordring til at kontakte dig, hvis det har brug for det samme. På alle mine portfolio sider finder du i bunden en opfordring (call to action) til enten at kontakte mig eller besøge en af mine produkt-sider.

Som grafisk designer har jeg stor værdi af mit portfolio. Her kan jeg vise, hvem jeg helst arbejder sammen med, hvordan min stil er, hvilke typer af opgaver, jeg typisk løser. Det hjælper mig til både at tiltrække og frasortere kunder. Man kan med det samme – visuelt – få en fornemmelse af, hvad det er jeg leverer, og hvad du kan forvente. Er det ikke det, man efterspørger – ja så spilder man både min og sin egen tid med en forespørgsel.

Vis kun de cases, designs, opgaver, du er stolt af, og som hjælper dig med at tiltrække din kernekunde. Et portfolio er ikke et sted, du plastrer til med ALT, hvad du har lavet.

Hvad med alle andre sider?

Udtalelser som sådan vil jeg ikke anbefale, at du lægger på en hel side for sig selv. Der er ikke ret mange kundetyper, der gider tygge sig igennem 300 meter rosende ord om dig.

Krydr i stedet dine andre sider med udtalelserne, så de underbygger dine påstande. F.eks. kan du bruge en udtalelse om din person på din om-side. Et resultat, du har skabt for en kunde på din ydelses-side. En sætning, der fortæller om samarbejdet på din kontakt-side osv. Vær lidt kreativ, og få udtalelserne til at handle om, hvad kunderne har opnået, hvad der gjorde de valgte dig, hvorfor de ikke selv kunne løse problemet. Det giver identifikation. Spandevis af ros bliver lidt kvalmende i længden.

Men husk også, at udtalelser kan komme fra andre end dine kunder, f.eks. samarbejdspartnere, dine leverandører (f.eks. din grafiker), dine mentorer, dine studiekammerater, dine lærer osv. Det vil mange gange være din løsning i starten, når du endnu ikke har et salg og en kunde at få en udtalelse fra. Dit øvrige netværk kan udtale sig om din person, dit engagement osv.

Har du en webshop kan du åbne op for anmeldelser direkte på dine produkt-sider. Det giver mange gange et mere nuanceret billede af varen og har stor troværdighed hos kunderne. Disse bluser er små i størrelserne, den her toaster er lang tid om at varme op, flasken er meget større end den ser ud til på billederne osv.

Ud over de sider, der skal fortælle om produkter, ydelser, vise hvad du kan osv. er der også 2 lovpligtige sider, du skal have på din hjemmeside:

Privatlivspolitik og cookie information

Med GDPR kom også kravet om at oplyse kunderne om hvilke informationer, du indsamler, hvad du bruger deres data til, hvem du deler dem med og hvor længe disse data opbevares. Siden skal også indeholde fakta som kontaktinformationer og oplyse brugerne om deres rettigheder. Her skal du beskrive ikke bare de data, du indhenter via hjemmesiden, men generelt i hele din virksomhed. På den måde har du et dynamiske og altid opdateret dokument med oplysningerne.

Du kan finde information hos Datatilsynet eller hvis du er soloselvstændig kan du på kurset “P-guide til Persondataforordningen” blive klædt på til at håndtere GDPR i hele din virksomhed.

På denne side kan du også have oplysninger om, hvilke Cookies du indsamler – eller det kan være en selvstændig side. Det afhænger nok mest af, hvilket plugin du bruger til pop-up banneret. Jeg bruger Cookiebot, og er meget tilfreds med deres service.

Handelsbetingelser

Hvis du har en webshop eller salgstransaktioner på hjemmesiden er handelsbetingelser et krav. Du skal stille visse oplysninger til rådighed inden et køb, ellers kan du som virksomhed miste nogle af dine rettigheder. Du finder mere information om dette hos Forbrugerombudsmanden.

Er det så kun de nævnte sider en hjemmeside skal indeholde?

Jeg håber, du er blevet lidt bedre klædt på til, hvilke sider, jeg mener din hjemmeside, bør indeholde. Men jeg tror aldrig, jeg har lavet en hjemmeside, hvor det ikke var nødvendigt at lave specielle sider, f.eks. et pressekit til en blogger, en bookingside til en kostkonsulent, en freebie side til en online konsulentvirksomhed osv.

Ethvert hjemmeside design har sine egne sider – og derfor spørger jeg altid godt ind til, hvilke behov og funktioner hjemmesiden skal have, hvad den skal kunne og hvordan din virksomhed fungerer. Ud fra dette kan vi sammen finde den rette konstellation for lige netop din hjemmeside.

Har du mod på at gå i gang med hjemmesiden? Så vil jeg virkelig gerne høre om det, og hjælpe dig til, hvilke sider der er de rigtige for dig og din virksomhed.

Start med at udfylde forespørgslen, så du kan booke en behovssamtale, hvor vi kan afklare præcis, hvilke sider din hjemmeside har brug for.

 

 

Privatlivspolitik

 

 

Handelsbetingelser

Hvis du har en webshop eller salgstransaktioner på hjemmesiden er handelsbetingelser et krav. Du skal stille visse oplysninger til rådighed inden et køb ellers kan du som virksomhed miste nogle af dine rettigheder. Du finder mere information om dette hos Forbrugerombudsmanden.

 

Er det så kun de nævnte sider en hjemmeside skal indeholde?

Jeg håber, at du er blevet lidt bedre klædt på til, hvilke sider, jeg mener, din hjemmeside bør indeholde. Men jeg tror aldrig, jeg har lavet en hjemmeside, hvor det ikke var nødvendigt at lave specielle sider, f.eks. et pressekit til en blogger, en bookingside til en kostkonsulent, en freebie side til en online konsulentvirksomhed osv.

Ethvert hjemmesideprojekt har sine egne sider – og derfor spørger jeg altid godt ind til, hvilke behov og funktioner hjemmesiden skal have, hvad den skal kunne og hvordan din virksomhed fungerer. Ud fra dette kan vi sammen finde den rette konstellation for lige netop din hjemmeside.

Har du mod på at gå i gang med hjemmesiden? Så vil jeg virkelig gerne høre om det, og hjælpe dig til, hvilke sider der er de rigtige for dig og din virksomhed.

Del med andre
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
MERE FRA BLOGGEN

Måske synes du også om …

grafisk-designer

Sådan får du professionelle billeder til din blog og hjemmeside

Det helt rigtige billede kan “forberede” modtageren på at tage dit budskab ind, så du opnår det, du gerne vil.

Læs mere …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen