Hvad er en branding strategi & hvorfor er det nødvendigt med en strategi?

branding-strategi

Din branding strategi former dit forhold til dit publikum og de typer af kunder, du ønsker at tiltrække. Branding er den oplevelse, du skaber rundt om relationen. Det er måden dine kunder og følgere opfatter dig på.

Hvad betyder det så for min forretning?

ALT!

I sidste ende handler det om din indtjening, den pris du kan forlange, den strøm af nye kunder, der kommer til. Uden en gennemtænkt strategi for din branding, vil den opstå undervejs og være ude af dine hænder.

Derfor vil jeg i denne artikel give dig indblik i, hvad en branding strategi er, hvad den kan, hvorfor den er vigtig og hvordan du lægger en strategi, der er i tråd med dine værdier.

Hvad er en branding strategi?

En strategi lyder så fint, men det er bare en plan! En plan for, hvordan du opbygger det brand, der afspejler dig, og som kan tiltrække den rigtige kundetype.

En god branding strategi indeholder, hvem din kernekunde er. Altså hvem du gerne vil have i tale og tiltrække, men også hvordan dit brand forholder sig til kontakten med kernekunden. Hvilken relation I har? Er jeres forhold bygget op om din viden og guidning, er I slyngveninder eller måske er du mere som en mor, man søger tryghed hos?

Når du definerer dit fundament, der ved skrivebordet i de mørke nattetimer – så tænk lige over, hvilken relation, der bringer dig tættest på dine kunder. Og hvilken relation kunden søger.

Det nytter jo ikke, at du vil være den velmenende mor med de gode råd formet af egne erfaringer – når dine kunder er som forvirrede teenagere, som absolut ikke vil tage imod selv de mest fornuftigste råd og på alle måder bare vil derudaf. Kend din kunderelation, så du bygger det bedste forhold mellem jer – i stedet for at det er på dine præmisser.

branding-strategi-kropssprog

Branding er virksomhedens kropssprog
– og selv små nuancer opfattes

Det absolut mest fundamentale er, at du er konsekvent med alt, hvad du foretager dig. Taler i samme sprog og om de samme ting (altså ikke breder dig for meget). Ser ud på samme måde. Har de samme holdninger, overbevisninger og tilgange til dit fagområde. Er til stede med samme frekvens. Forudsigeligheden i det, bygger en stor del af din troværdighed på.

Salg handler nemlig om at opbygge en relation til kunden. Brandingen og tilstedeværelsen er det, der opbygger relationen. Hver gang din potentielle kunde kommer i kontakt med dit brand, bygger du oven på – og skulle gerne styrke – denne relation. Derfor vil du for alt i verden ikke opføre dig anderledes og se forskellig ud, hver gang dit brand møder kunden. Det forvirrer blot.

For at skabe brand awareness – eller opmærksomhed omkring dit budskab – kræver det altså, at du opfører dig og ser ud på samme måde, hver gang kunden møder dig. Det kræver mange interaktioner, før de genkender dig og du har opbygget nok tillid til, at de vil købe af dig. 

Når du taler vil du bruge dine hænder og hele din krop til at sende ubeviste signaler til modparten for at styrke og forklare din sag. Dit brand har ingen krop eller hænder – derimod masser af kropssprog:

  • Din visuelle stil
  • Din egen eller medarbejdernes stil
  • Klinikken, kontoret, værkstedet
  • Tonen i det, du kommunikerer, siger, skriver…
  • Billedernes stil
  • De samme budskaber og værdier
  • De mennesker, kunder og andre brands, du omgiver dig med

– det er alt sammen det, der er brandets kropssprog.  

Kigger du på portrættet på billedet, så passer både stilen, farverne og typografien ind i mit univers. Havde jeg valgt en shinny glansbillede ville du blive forvirret over mit brands kropssprog, sætte paraderne op og måske slet ikke opdage at det kom fra mig.

 

Branding strategien rækker langt ud over salget

Ikke alle dine kontaktflader vil være direkte med dig og dit brand. Nogle gange er oplevelsen, det andre fortæller om dig. Tænk derfor dine interaktioner videre end blot dit salg. Der ligger også en guldgrube af brand-opbyggende værdi i din support, den måde du udfører jobbet, den oplevelse du skaber, når pakken pakkes ud. 

Ved serviceydelser kan du – ud over i salgsfasen – tænke brandingen ind i f.eks. on-bording og off-bording. Altså designe og løfte oplevelsen efter at kunden har sagt ja tak. Det er her, kunden tro skal styrkes i, at deres valg var det rigtige. Det er her, du skal sætte spor i deres hukommelse. Det er her, du skal overraske positivt. Hvorfor de valgte dig, har de hurtigt glemt. Det er alt det, der sker efterfølgende, der printer sig fast på både nethinden og i følelserne.

Glem ikke at tilrettelægge fasen, hvor du har udført opgaven. Hos mig ligger der f.eks. en stor brandingværdi, når du modtager undervisning, videoer og læring, når først du er i luften med hjemmesiden. Jeg skal fejre det lige så meget som dig. Og du skal føle, at det ikke er slut her. At jeg er værd at anbefale og holde forbindelsen til. Det kan man kun, hvis man har lagt en branding strategi og har sine processer på plads. Den oplevelse sker ikke uden, at du har designet den!

Opbyg loyalitet

Det leder mig videre til at tale om loyalitet. Loyalitet fra dine eksisterende kunder. Det koster dig langt mere at markedsføre og opbygge en relation til en ny kunde, end det gør at pleje dem, du har – så de kan blive dine ambassadører og anbefale dig, eller kan sælge til dem igen og igen.

Når glade kunder anbefaler dig, kan du som regel hoppe et par trin længere frem i salgsprocessen, da du allerede har banet vejen for en god relation og troværdighed.

Læg derfor ind i din branding strategi, hvordan du skaber et univers, hvor dine eksisterende kunder “bliver hængende” og kontinuerligt oplever værdien af jeres relation.

En branding strategi skal skabe et godt image

Det overordnede image skal gøre din virksomhed stærk ift. dine værdier og holdninger, så produktet bliver sekundært, mens værdien som produktet tilfører bliver den primære beslutningsfaktor. 

Når du har stærke værdier – holder dig til dem, såvel som også at levere på dem – opbygger du dit image mere og mere. Det giver dig mulighed for at løfte din virksomhed, ydelserne og produkterne til en højere prisklasse – et premium produkt. I stedet for at konkurrere på pris, konkurrerer du på alt det, du yder og står for uden om prisen. Når du konkurrerer på pris, bliver du enormt sårbar. Du er nem at skifte ud med den næste sultne leverandør. Med et godt image kan du tiltrække bedre kunder og blive betalt en bedre pris for dit arbejde.

Sådan skaber du en god branding strategi

Ud over at definere en visuel identitet, er der 3 andre hovedområder, jeg hjælper mine kunder med at afklare, når vi lægger strategien for deres brand og det fodaftryk, de ønsker at sætte i deres branche.

Her er de vigtigste områder, vi kommer igennem:

  • MÅL: Hvad sigter du efter? Dine mål – det, du gerne vil opnå – sætter en helt klar retning for, hvad du skal implementere i din branding strategi.
  • KUNDENS BEHOV: Du kan opbygge lige det brand, du drømmer om – men sigter du ved siden af målskiven med det, dine kunder efterspørger, kommer du aldrig til at sælge noget som helst til nogen som helst.
  • DE 6 BÆRENDE HJØRNESTEN: 
    1. Mission – kerneformålet med at drive din virksomhed.
    2. Vision – fremtidsbilledet.
    3. Why – din egen motivation og det større perspektiv.
    4. Din ideelle kundetype – hvem taler brandet med?
    5. Værdier & værdifællesskab – hvor har du dine holdninger, og hvor har kunden sine prioriteter?
    6. Din force – det, der adskiller dig fra konkurrenterne.

On-brand eller off-brand?

Målet med at arbejde med de 3 hovedområder og definere “guidelines” er, at skabe en beslutningsramme, hver gang der skal skabes noget nyt (produkter, opdateringer på sociale medier, markedsføring osv), så du ikke fiser rundt som en halvdøssig sensommervips om en sodavandsflaske. Higende efter det næste quickfix af sukker, uden at vide at det slår den ihjel lige om lidt, når vinteren rammer. Din brandingstrategi giver dig retning, formål og plan at sigte langt efter – længere end fra sæson til sæson.

Spørg dig selv (og din branding strategi) når du tager beslutninger:

“Er det on-brand eller off-brand?”

Det er en kæmpe hjælp, hvis du f.eks. vælger at gå efter en ny kundegruppe eller skal lave en kampagne mod en specifik kundetype. Tjek strategien.

  • Bevæger jeg mig ud i et nyt område, der kræver noget andet af mit brand eller passer det ind i min overordnede strategi og image, så jeg lægger oven på og styrker mit brand?.
  • Bringer det mig tættere på mit mål, så jeg oplever fremskridt?
  • Opfylder det behovet hos min kernekunde?

Branding strategien hjælper dig til en velovervejet beslutning, når der opstår uventede muligheder. Især i din opstart kan der komme mange interessante bolde trillende, der kan være fristende at løbe efter. Strategien hjælper dig til, hvilke bolde der er værd at skyde på mål med og hvilke du bedst sparker til hjørne for ikke at risikere at sætte din føring over styr. 

Tryghed gennem hele processen

Lad os tage et eksempel. Forestil dig, at du tiltrækker de helt rigtige kundetyper gennem dine profiler på sociale medier. I opbygger en relation, og på et tidspunkt tjekker din følger din hjemmeside ud – for nu er han eller hun for alvor blevet interesseret i at købe og nysgerrig efter, hvad det er, du tilbyder.

Pladask!
Det hele falder til jorden. 

Her mødes de nemlig af noget, der slet, slet ikke har samme høje standard, som det du kommunikerer og viser på dine sociale medier. Der er ingen sammenhæng. De kan ikke genkende dig. De kan ikke finde ordentlige beskrivelser af, hvad du tilbyder og de føler ikke, at du taler til netop dem. Designet ligner ikke det, de forventede at møde. Inde i deres hjerte og hjerne begynder de at stille spørgsmålstegn ved din troværdighed, og om du nu også er den rigtige til at hjælpe dem.

Det kan synes, som noget man (kunderne) dog burde kunne se igennem. Men det gør de ikke! For oplevelsen foregår under radaren med vores sanser. Og hverken vores mavefornemmelse eller hjerterytme snyder vi ikke. Du kommer til at lade den potentielle kunde hænge i luften og danne sine egne indtryk, fordi branding oplevelsen ikke blev fuldendt. 

Det gælder derfor om at lægge en god branding strategi, der tager alle dine platforme og kontaktpunkter med i designprocessen. 

For hver eneste lille tiltag skal du derfor tjekke:

  • Øger det værdien af mit brand eller mangler jeg noget, der styrker oplevelsen?

På den måde kan du vurdere om, hvert eneste element (om det er dit logo, dit visitkort, dine opdateringer på sociale medier, din mail signatur, din hjemmeside osv) passer godt til det, du vil kommunikere og stå for som brand. Alt styres efter et fælles mål i branding strategien – også din markedsførings- og salgsstrategi! Alt sammen for at give din kunde så perfekt en oplevelse af dit brand, som overhovedet muligt.

Har du en branding strategi?

Er der én ting, du skal tage med videre efter at have læst den her artikel, så er det, at du skal være strategisk omkring din branding.

Måske troede du inden, at branding handler om skønne billeder, smukke farver og et pænt logo. Det gør det også, men det skal harmonere med din overordnede branding strategi, så det rent faktisk hjælper dit brand og ikke forvirrer kunderne.

I alle mine webpakker kan du lægge en workshop omkring branding oven i pakken. På den måde skaber du enormt god sammenhæng i det stykke strategiske designarbejde, en hjemmeside er.

Du vil tiltrække flere af dine kernekunder, have en klokkeklart beslutningsgrundlag og skabe en platform for en langt bedre indtjening. 

Del med andre
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
MERE FRA BLOGGEN

Måske synes du også om …

branding-strategi

Hvad er en branding strategi & hvorfor er det nødvendigt med en strategi?

En god branding strategi indeholder mange dele. Her får du overblik over, hvad du skal prioritere.

Læs mere …
grafisk-designer

Sådan får du professionelle billeder til din blog og hjemmeside

Det helt rigtige billede kan “forberede” modtageren på at tage dit budskab ind, så du opnår det, du gerne vil.

Læs mere …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen