Sådan får du professionelle billeder til din blog og hjemmeside

grafisk-designer

Professionelle billeder på din blog eller hjemmeside er enormt vigtige, for at sætte stemningen, forventningen og tonen. Det helt rigtige billede kan endda “forberede” modtageren på at modtage dit budskab, så du opnår det du gerne vil.

Hvordan ser din branding ud?

Jeg ved du alle steder for tudet ørerne fulde af at du skal kende dit eget brand inden alt andet. Det gælder også, når vi taler billeder. Det nytter ikke at lave en foto strategi, hvis den ikke stemmer overens med de andre parametre i din branding.

Det er vigtigt, at du har styr på, hvad der definerer din visuelle identitet, din vision, mission og værdier. Hvad der er formålet med dit brand og din blog.

Har du styr på disse ting, og indkredset f.eks. hvilken regi vil det være langt nemmere at vælge de rigtige billeder til bloggen.

Regi er de ting, du viser i billederne som stemnings objekter ved siden af hovedmotivet – f.eks. de tørrede græsser og kaktussen i baggrunden på mit billede herover. Min stil er efterårsagtig i varme brunlige toner. Derfor ville det se forkert ud i sammenhængen, hvis jeg lige pludselig havde skriggrønne forårsfarver ind over eller et high-tech møbel i baggrunden.

Jo mere sammenhænge – jo mere professionelle billeder.

Det er også sæson farverne og farve psykologien, jeg spejder til, når jeg laver arbejder med din visuelle identitet i branding pakkerne.

Ensartethed betyder ikke ensformigt

Beslut dig for en billedstil, f.eks. sjov (action i billederne), personlig (vis personer på billederne), farverig (godt knald på tonerne), glamourøs (ingen flade sko og natur), teknologisk (maskiner, closeup på delkomponenter) osv.

Gør sådan:

  1. Definér 3 ord der skal være kendetegnende for dine billeder.
  2. Hvad og hvilken stil må der vises på billederne.
  3. Hvilken stil og hvad må der absolut IKKE vises på billederne.
Du kan også vælge at lægge et filter – f.eks. fra VSCO – ind over billederne. Det hjælper på at billederne visuelt har en sammenhæng.
 

Respekt for din målgruppe

Hvem henvender din hjemmeside sig til? Din målgruppe skal kunne se sig selv i dine billeder. Det nytter ikke at have over-feminine billeder, hvis du henvender dig til traditionelle håndværkere.

Tag stilling til, hvilken alder personer på dine billeder har. Er de lig målgruppens? Det er det bedste match.

Hvilke billeder kan du bedst selv lide?

Hvad kan du selv lide? Hvor og hvad bliver du selv inspireret af? Søg inspiration til en billedstil, i de blogs du selv læser. Kig efter, hvad det er, de viser på billederne.

Lav evt. et pinterest board, og pin de billeder, som du synes om. Kig på boardet – er der fællestræk i stilen? Er der gule toner, kolde blå toner? Er de bløde eller meget skarpe. Er de farverige eller mere afdæmpede? Når du finder fællestrækket, så lav et moodboard.

Hver gang du vil poste et nyt billede, så tjekker du lige op mod dit moodboard.
Matcher det? Hvis ikke – så vælg et andet. Ja – så er det bare at poste løs.

Tag dine egne billeder

Jeg elsker at tage mine egne billeder, men ved også hvad det kræver. Styling, tid, regi, baggrunde osv.

Hvis du for alvor vil tage dine egne billeder til bloggen eller hjemmesiden, så væn dig til at tage billeder – også medens du er på farten. Opbyg et arkiv, måske har du en dag et blogindlæg, hvor et billede du tog på farten passer til.

Brug din telefon

Prøv at efterligne de billeder du har på dit moodboard – både ude i marken, men også når du laver f.eks. opstillinger på et bord. Skal du google den slags opstillinger der ligger flat på et bord, hvor billedet tages oppefra, hedder det på engelsk “Flat lay”.

Du kan sagtens bare bruge din telefon. Du behøves ikke investere i et stort, dyrt kamera. Der findes masser af filtre til telefonen, som både kan billedbehandle og lave effekter på dine billeder. Jeg bruger selv Adobe lighroomSnapseed og VSCO. Find evt. tutorials på YouTube.

Herunder kan du se et eksempel, hvor jeg har beskåret og farvekorigeret billedet. Et lyst udtryk, hvor det hvide er mere “hvidt” end på orginalen, der er lidt gullig som det ofte er med indendørs billeder. De mørke toner er forstærket. Billedet er også gjort skarpere.

foer-efter-billeder-hjemmeside

Udnyt dagslyset

For at dine billeder IKKE skal virke amatøragtige, så er det vigtigste faktisk ikke kameraet, men lyset. Dagslys er det bedste. Laver du billeder om sommeren, så brug lyset om morgenen, lige når solen står op, eller om aftenen når den er ved at gå ned. Lyset midt på dagen er det skarpeste, og giver nogle store skygger og hårde linjer i billederne. Overskyede, grå dage er de bedste til udendørs billeder.

Du kan godt lege med solfyldte billeder, når du er fortrolig med andre typer af billeder. Det er en trend lige nu med billeder med skygger. Tjek det ud, hvis det passer til din stil.

Laver du billeder indendørs? Find et vindue, du kan stille dig tæt op ad, og lad lyset komme ind fra den ene side (helst et nordvendt vindue). Lav evt. en refleksion af lyset ved på modsatte side at bruge et hvidt stykke papir eller foam board. Foam board købes i special forretninger, og er det materiale arkitekter bruger til at lave hus-modeller af.

Personer på billederne

Har du brug for en ekstra hånd, hoved eller måske et helt bord fuld af personer? Spørg dine venner om de vil være statister på dine billeder. Lav en hyggelig dag, hvor du tager en hel serie af billeder. Husk det skal være sjovt og fuld af energi – ellers ses det på billederne. Så forbered dig godt, og hav evt. en assistent til at varde statisterne op, så du kan koncentrere dig om at tage billeder og give instruktioner.

Brug aldrig billeder, hvor de personer du viser, ikke ved at de kan risikere at lande på din blog eller hjemmeside. Især hvis det handler om børn skal du være varsom. Men i det hele taget, ville du overtræde GDPR reglerne- Hvis dine venner ikke rigtig bryder sig om at blive fotograferet, så kan det være at du kan overbevise dem om at man bare ser en hånd, der rækker ud efter en kaffekop, et billede hvor man kun diffust ser deres nakke osv.

Har du en god blogger-ven eller veninde, eller en business-buddy, så “byt” plads. Du er statist på hendes/hans billeder og omvendt.

Sørg for at bruge regi, det er ofte det der gør billederne interessant, og fortæller mere end bare viser en situation. Husk at tage både højformatsbilleder og bredformat, så har du altid noget at vælge i mellem.

Find masser af tips og tricks til dine billeder på pinterest

På min egen Pinterest har jeg samlet en masse Pins, der handler om tips og tricks til fotografering. Her kan du nørde og blive inspireret til, hvordan du billigt, men stadig professionelt, tager gode billeder til din hjemmeside eller blog.

Du skal ikke stoppes af, at du ikke har det perfekte billede

Hvis du har noget vigtigt på hjertet, der bare skal ud på bloggen, så lad aldrig et manglende billede stoppe dig. Din viden er langt vigtigere end det helt perfekte look. Men jeg kender alt til, hvor svært det kan være at sætte sig ud over. Hvis du også bøvler med det, så forsøg at samle opgaverne, når du skaber indhold. Så kan du tage flere billeder på en gang, mens du alligevel har kameraet fremme, dækket bordet, rodet køkkenet til, sat håret, makeuppen, tøjet osv.

Hvis du ikke kan komme videre, så kan du hurtigt finde gode billige – og endda gratis – på tjenester som: 

Shutterstock.com
Istockphoto.com
Unsplash.com
Pexels.com 
DeathToTheStockPhoto.com

Hvis du bruger gratis billeder, så sørg for at de har “Creative Commons”, dvs. fotografen har frigivet rettighederne til at bruge billedet, uden at han/hun skal have kredit for det (– og så er det altså ikke lovligt, bare at snuppe et billede på Google).

Del med andre
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
MERE FRA BLOGGEN

Måske synes du også om …

branding-strategi

Hvad er en branding strategi & hvorfor er det nødvendigt med en strategi?

En god branding strategi indeholder mange dele. Her får du overblik over, hvad du skal prioritere.

Læs mere …
grafisk-designer

Sådan får du professionelle billeder til din blog og hjemmeside

Det helt rigtige billede kan “forberede” modtageren på at tage dit budskab ind, så du opnår det, du gerne vil.

Læs mere …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen